Ny på jobbet!

God morgon!

Klockan 05.00 har solen precis börjar klättra uppför trädtopparna och djuren börjar vakna. Cykelvägar och gator är nästintill helt öde och jag myser faktiskt lite när jag trampar mot jobbet, trots att det känns okristligt tidigt när väckarklockan ringer. En 35 minuters tur på cykeln får mig att vakna ordentligt och jag känner mig riktigt pigg när jag börjar min arbetsdag.

Läs mer

Mats sista dag!

Hallå!

Det här storyn är det egentligen inte Mats som berättar - men det är honom det handlar om. Mats jobbar nämligen sin allra sista dag idag på Lärarförmedlarnas kontor! Efter 7 långa år lämnar han både  synliga och osynliga spår efter sig. Under sin tid har han anställt mer än 1000 duktiga vikarier!!! Och på många andra sätt också bidragit till Lärarförmedlarnas utveckling. Kanske var han en av dom första du kom i kontakt med hos oss?

Hursomhelst är vi väldigt glada och tacksamma för Mats tid här och önskar honom all lycka till i framtiden.

/Mats stolta kollega

Läs mer

Hänger du med i ungdomarnas språk?

Del 1
Ola heter jag och har arbetat som Kundansvarig här på Lärarförmedlarna sedan hösten 2013. Innan jag hamnade här arbetade jag som Idrottslärare i 14 år på en grundskola i Solna. Min erfarenhet från skolans värld har jag stor glädje och nytta av i min dagliga dialog med våra kunder. Jag tänkte berätta en kort historia om när jag dragit nytta av mina erfarenheter från en lektion jag hade för några år sedan…

Läs mer

Jag saknar

Jag saknar doften av sudd som gnuggats sönder på bänken, doften av värmen i kopieringsrummet från en maskin som alltid är sönder och samtidigt alltid matar ut papper som ingen lärare vill kännas vid. Jag saknar doften av regn på idrottsdagar, gnället som regnet orsakar och inte minst saknar jag uttrycken eleverna får när de inser att man inte kan gå en mil i ballerina, i hällregn. Jag saknar ljuden av en dörr som smälls igen av någon som är allt annat än nöjd, ljuden av skratt (ni vet skratt som växlar mellan fnitter och gapskratt och får även den tuffaste i klassen att rycka på mungipan), ljuden av stolar som flyttas eller ännu värre; ljuden av en mellanstadieklass som ska möblera om. Jag saknar att se polletten ramla ner och allra mest saknar jag att se någon lyckas med något de tidigare trott var omöjligt.

Läs mer

Att vara i en grupp

Ingen grupp är den andra lik. Även om man har liknande erfarenheter eller kunskaper, så fungerar och presterar en grupp olika beroende på hur den är sammansatt. En väl fungerande grupp brukar ofta identifieras av att den fungerar effektivt, och att de som ingår i gruppen känner samhörighet och är eniga. Men inga grupper kommer dit på en gång utan behöver gå igenom ett par olika faser. Det finns många olika teorier kring gruppdynamik, men en av de vanligaste – FIRO – utgår från att en grupp går igenom tre olika faser: tillhörafasen, rollsökningsfasen och samhörighetsfasen.

Läs mer

En popstjärna i klassrummet

 

JAA!

Gul lapp på mitt fack och jag anade från långt håll onåd. Stod det vikarie för år 3 på lappen? År 3?!? Med tveksamma steg gick jag ner mot lågstadiet.

Jag möttes av kramar och historier. De visste exakt vilka klasser jag hade och hade en hel del historier de ville ta upp. Niklas hade en gång för länge sedan inte sagt hej, Sara hade sagt att de stod i vägen, jag hade för fyra år sedan undervisat deras grannes äldsta barns pojkvän. Så höll det på i några minuter; iver, frågor, nyfikenhet. Efter att jag svarat på frågor som handlade om skolan, husdjur, syskon och barn räckte en liten pojke- vars ansikte jag aldrig kommer att glömma- upp handen. ”Fröken, får jag räkna matte?” Jag hade i all hast för att hinna till lektionen sprungit förbi biblioteket och tänkt läsa högt ur Astrid Lindgrens vackra värld under tiden de illustrerade till och blev lite paff av frågan. Vill ni räkna lite matte också? frågade jag och fick ett kraftfullt JAA tillbaka av hela klassen. Ska jag läsa halva lektionen och sedan så räknar ni matte? JAAAAA!!

Jag kände mig som en popstjärna. Som skrikit ut något som fått publiken i extas. Och deras skrik tillbaka fick hela min värld i gungning. Paralyserad gick jag tillbaka till niorna. Jag fick aldrig något svar på i vilken årskurs man slutar jubla över kunskap men jag möttes under hela den veckan av ett rungande JAA när jag sa till dem vad de skulle arbeta med.

/Haroula

Läs mer

Har du gråtit inför en klass?

Ärligt talat har jag gråtit vid flera tillfällen av skratt och stolthet framför mina klasser och det är alltid lika härligt att se hur de reagerar. Att kramas av 23 tonåringar är en mäktig känsla i sig. Jag har också gråtit av frustration och ilska, men då alltid i något dammigt lärarrum.

Läs mer

Tips! Så får du tyst i klassrummet

 

Hej!
Under förra veckan träffade jag en vikarie som gav mig ett bra tips som jag gärna delar vidare! Tipset handlar om en lek som heter "tysta punkten" och som gör det enklare och roligare att hålla ordning i klassrummet. Tysta punkten går kort och gott ut på att markera en punkt på golvet (t ex genom att använda tejp) och sedan uppmana total tysnad när någon ställer sig på punkten! För att få eleverna engagerade kan det också vara smart att låta en av dem markera ut var den tysta punkten ska vara. 

Läs mer

Vanliga frågor och svar angående lön

 
Hej!

Inkomstskatt, semesterersättning, nettolön, bruttolön m.m…. En lönespecifikation är inte alltid lätt att förstå, men det är faktiskt inte så krångligt som det låter! Det inkommer många frågor via telefon och mail ang. de löner som betalas ut, vilket vi ser som något positivt. Frågar man inte får man inget veta, så fortsätt vara frågvisa!  De vanligaste frågorna berör lönespecifikationen och därför tänkte jag skriva lite kortfattat om vad som står på den och vad orden faktiskt betyder.

Läs mer

Veckans tips!

Ibland kan det vara klurigt att komma på hur man ska starta ett vikarieuppdrag på ett bra sätt. Ett tips från mig är att köra "3 påståenden"! Det går ut på att du säger 3 påståenden om dig själv varav ett är falskt, och eleverna ska gissa vilket! Eleverna kan själva presentera sig på liknade sätt alternativt säga något de tycker om som börjar på första bokstaven i deras namn. Du lär dig definitivt deras namn snabbare såhär, och att kunna namnen öppnar många dörrar!   

Läs mer

Relaterade inlägg